سفارش تبلیغ
صبا ویژن

بهترین و متنوّع ترین تصاویر و موضوعات
در این وبلاگ سعی کردیم تنوّع و زیبایی رو سرلوحه ی کارمون قرار داده و فضای وبلاگ رو از یکنواختی و سادگی دور نگه داریم ، امید که مورد پسند شما عزیزان واقع بشه ... 

دانش خطرناک را می توانید در ادامه مطلب

خوانده و مشاهده نمائید:

 

 

دانش از یک دیدگاه، مایه لذت یک دانشمند و مایه رشک اطرافیان اوست، اما از دیدگاه دیگر، این سرمایه که همیشه با بهایی گزاف و به قیمت گوشه‌نشینی و هزاران ساعت تأمل و تحقیق به دست آمده است، بسیار از اوقات باعث درد و رنج صاحبش می‌شود.

گاهی روشنفکر و دانشمند، در مرحله افسردگی و ناامیدی و انزواطلبی باقی می‌ماند و گاهی هم البته، عرصه بیشتر از اینها بر او تنگ می‌شود.

در عین حال بسیاری هستند که باور دارند فاصله نبوغ و جنون، بسیار کم  و ناچیز است.

دانش خطرناک نام مستند جالب بی‌بی‌سی است که سال ???? از این شبکه پخش شده است. این مستند نگاه ویژه‌ای دارد به زندگی ? ریاضی‌دان نابغه: جورج کانتور، لودویگ بولتزمن، کرت گودل و الن تورینگ.

در حالی که هوش و نبوغ این ریاضی‌دانان، تا حد زیادی دانش بشر را تحت تأثیر قرار داده است، برای آنها سرانجامی جز جنون و خودکشی در بر نداشته است.

این مستند از جورج کانتور شروع می‌کند، ریاضی‌دانی که کارهایش شالوده ریاضی قرن بیستم را ساخت. کانتور بعد از مدتی دچار این توهم شد که پیامبر خداست و سرانجام در راه اثبات این مطلب که فناناپذیر است، دچار جنون شد و در سال ???? در آسایشگاهی در فقر مطلق، درگذشت.

لودویک بولتزمن در تقلای اثبات وجود اتم‌ها بود که دست به خودکشی زد. روی سنگ قیر او معادله معروفش نوشته شده است:

s=k. log w

کرت گودل دوست نزدیک اینشتین هم، عمرش در آسایشگاه روانی به پایان رسید، در حالی که دچار توهم گزند و آسیب شده بود، او در این آسایشگاه آنقدر از بیم مسموم شدن، از غذا خوردن امتناع کرد که سرانجام فوت کرد. در هنگام مرگ او بیشتر از ?? کیلوگرم وزن نداشت.

و سرانجام آلن تورینگ که برای ما نام‌آشناتر است، در حالی درگذشت که تلاش می‌کرد بعضی از چیزها، اصالتا اثبات‌ناپذیر هستند. بسیاری به تورینگ لقب پدر علوم کامپیوتر داده‌اند، او کسی است که نقش زیادی در رمز‌گشایی پیام‌های کد شده آلمان‌ها در جریان جنگ جهانی دوّم داشت.

مستند دانش خطرناک گام را از این مرجله فراتر می‌نهد و این سؤال را مطرح می‌کند که طبیعت حقیقتی که متفکران دانش ریاضی به دنبال هستند، چیست.

این مستند را می‌توانید در http://video.google.com/videoplay?docid=-5122859998068380459#ببینید و دانلود کنید.


[ سه شنبه 88/9/10 ] [ 11:56 عصر ] [ JAVAD.R ] [ نظرات () ]
.: Weblog Themes By themzha :.

درباره وبلاگ

دوستدار شما هستم و خرسند از اینکه با شما و در کنار شما هستم ...
موضوعات وب
امکانات وب


بازدید امروز: 13
بازدید دیروز: 20
کل بازدیدها: 1505202