سفارش تبلیغ
صبا ویژن

بهترین و متنوّع ترین تصاویر و موضوعات
در این وبلاگ سعی کردیم تنوّع و زیبایی رو سرلوحه ی کارمون قرار داده و فضای وبلاگ رو از یکنواختی و سادگی دور نگه داریم ، امید که مورد پسند شما عزیزان واقع بشه ... 

اطلاعاتی از آنفولانزای خوکی(3)را

در ادامه مطلب ببینید:

 

 

واکسن آنفلوانزا و 15 پرسش

پزشکی . نت : این روزها بحث شیوع آنفلوانزای فصلی و خوکی و راه های مقابله با آنها طرفداران زیادی دارد و طبیعتا سوالهای زیادی نیز در این زمینه ذهن ها را به خود مشغول می کند؟ اما یکی از مهمترین مسائل در این زمینه اهمیت و ضرورت تزریق واکسن برای پیشگیری از ابتلا به این بیماری است . آنچه خواهید خواند پاسخی است به برخی سوالات رایج در زمینه واکسن آنفلوانزا.

دکتر سیدناصر عمادیرییس مرکز درمانی جمعیت هلال احمر در کشور غنا

  1. واکسیناسیون چیست و چرا ما نیاز به واکسن داریم؟

همانطور که میدانیم بدن ما همواره در معرض عفونت های ویروسی و میکروبی میباشد و گاهی سیستم دفاعی بدن بنا به دلایل گوناگون قادر به حذف و نابودی عامل عفونی نمیباشد زیرا ایمنی سلولی و هورمونی که دو سیستم دفاعی در بدن میباشند در ابتدا باید قادر به شناسایی ساختمان و عملکرد میکروب یا ویروس باشند و آنگاه با ساختن پادتن یا ضد میکروب و ضد ویروس آنرا نابود نمایند اما گاهی سیستم دفاعی بدن بنا به 2 دلیل مهم قادر به انجام این عمل دفاعی نمیباشد 1- ضعف سیستم دفاعی ناشی از شرائط سنی ، ژنتیکی ، ارثی یا بیماریهای زمینه ای و داروها 2- توانایی بیماریزایی بالای ویروس و یا باکتری در مقابله با سیستم دفاعی بدن بطوریکه با تغییر شکل و یا همانند سازی خود را در مقابل سربازهای دفاعی بدن ( گلبول های سفید) ناشناخته و نهفته و مقاوم نگه میدارند. به همین دلیل سیستم دفاعی بدن باید به نوعی با این مکانیسم مرموز و ناشناخته و پیچیده ویروس و میکروب آشنا شود تا مغلوب حقه و کلک آن نشود. که در این راه دانشمندان موفق به ساخت عامل کشته و یا ضعیف شده از میکروب یا ویروس بنام واکسن شدند تا پس از تزریق آن به بدن انسان این فرصت را برای سیستم دفاعی بدن او فراهم آورند تا خود را در مقابل ویروس ضعیف یا کشته شده آزمون نماید تا با همه شرائط و ساختمان آن اشنا شود تا اگر در روز مبادا با فرم و شکلی قویتر از ان مواجه شد با دانش و تجربه قبلی که از فرم ضعیف یا کشته شده آن بدست آورده بتواند بلافاصله آنرا نابود نمایند.

  1. آیا واکسن آنفولانزای خوکی تولید شده و به چه اشکالی میباشد؟

بلی تولید شده و دارای 2 شکل میباشد 1- فرم اسپری بینی که به داخل محفظه بینی( سوراخهای) بینی اسپری میشود 2- فرم تزریقی که در محل بازو تزریق میشود.( 1- FLU MIST)اسپری بینی (( 2- FLU SHOT تزریقی

  1. تفاوت های این 2 نوع واکسن چیست و موارد کاربرد ان چگونه میباشد؟

1- واکسن اسپری نازال یا بینی از ویروس ضعیف شده میباشد و برای افراد سالم که سن آنها بین 2 تا 49 سال میباشد قابل استفاده میشود بنابراین برای سایر گروههای سنی از جمله کودکان زیر 2 سال و افراد مسن و خانم های باردار و همچنین در افراد با بیماری زمینه ای ممنوع میباشد. 2- اما واکسن تزریقی که از ویروس کشته شده میباشد برای تمام گروههای سنی حتی خانم باردار و شیرده و در افراد با بیماریهای زمینه ای مجاز میباشد.

  1. تزریق واکسن برای چه کسانی از اهمیت بیشتری نسبت به سایر افراد برخوردار میباشد؟

بر اساس دستور سازمان بهداشت جهانی به ترتیب : 1- خانم های حامله 2- افراد نزدیک یا نگهدارنده کودکان زیر 6 ماه 3- پرسنل و کادر پزشکی و درمانی در بیمارستانها و درمانگاهها 4- افراد سالم از 6 ماه تا 24 سال 5- افراد 25 تا 64 سال با بیماریهای زمینه ای 6- بالغین سالم از 25 سال به بالا

  1. در چه کسانی استفاده از واکسن اسپری بینی ممنوع میباشد؟

1- در کودکان کمتر از 2 سال و افراد بالاتر از 50 سال ممنوع میباشد 2- خانم های حامله 3- کسانیکه سابقه آلرژی به واکسن های دیگر داشته اند حتی کسانیکه به تخم مرغ حساسیت داشته اند 4- افراد با سابقه بیماریهای زمینه ای قلبی ، ریوی، کلیه، کبد و بیماریهای خونی 5- کودکان با سن کمتر از 5سال و سابقه آسم و یا یک دوره بیماری تنفسی در هر سال 6- هر شخصی با بیماری عصبی – عضلانی مانند ( سندرم گیلن باره) و یا فلج مغزی – عضلانی7- کسانیکه اخیرا پیوند کلیه یا قلب شده و یا از بیماری عفونی و تب دار شدید رنج میبرند 8- کسانیکه در حال شیمی درمانی میباشند و کسانیکه مدت طولانی تحت درمان با اسپرین میباشند .

  1. در چه کسانی استفاده از واکسن تزریقی ممنوع میباشد؟

1- افراد با سابقه بیماری عصبی- عضلانی (گیلن باره) 2- کودکان کمتر از شش ماه 3- افراد با سابقه آلرژی شدید به واکسن های دیگر4- کسانیکه حساسیت به تخم مرغ دارند 5- کسانیکه در مرحله حاد و شدید از بیماری عفونی و تب دار میباشند.

  1. آیا سایر واکسن های سرماخوردگی فصلی میتواند موجب مصونیت در مقابل ویروس آنفولانزای خوکی گردد؟

مطمئنا خیر و حتی واکسن آنفولانزای خوکی هم نمی تواند موجب مصونیت در مقابل سایر ویروس های سرماخوردگی فصلی گردد. بنابر این در صورت نیاز یک شخص می بایست از هر دو واکسن به طور جداگانه استفاده نماید.

  1. واکسن آنفولانزای خوکی چند بار باید تزریق شود ودوره مصونیت آن چگونه میباشد؟

آخرین اطلاعات اظهار میکند افراد از شش ماه تا 9 سال دو بار و طی 2ماه جداگانه و افراد بالاتر از 9سال فقط یکبار کافی است. مصونیت در مقابل بیماری از 2 هفته بعد از تزریق آغاز میشود و مدت اثر آن اگر چه هنوز مشخص نمیباشد ولی انتظار میرود حداقل برای یک دوره فصول سرد (6ماهه) پایدار باشد. با اینحال بررسی های منطقه ای و پاسخ های ایمنی و نشانه های عدم ابتلاء پاسخگوی این سوال میباشند که میزان اثر بخشی این واکسن جدید چه اندازه میباشد که باید به انتظار پاسخ آن باشیم.

  1. تا چه اندازه واکسن فوق موجب عدم ابتلاء به آنفولانزای خوکی میگردد؟

مصونیت ایجاد شده از این واکسن در مقابل ابتلاء به بیماری از 30 تا 90 درصد میباشد و در مقابل مرگ و میر تا حدود 80 درصد میباشد علت این تفاوت ناشی از شرائط و توانایی اشخاص نسبت به این بیماری میباشد. بعنوان مثال بیشترین مصونیت در افراد جوان و میانسال ایجاد میشود و کمترین مصونیت در کودکان و افراد مسن و اشخاص با بیماری زمینه ای میباشد.

  1. چرا باید هر سال واکسن بزنیم؟

به دو دلیل 1- ویروس قابلیت تغییر پذیری بالایی دارد بنابر این واکسن تزریق شده در سال گذشته فقط این فرصت را برای سیستم ایمنی بدن فراهم آورده تا ویروس سال گذشته را شناسایی نماید نه ویروس تغییر شکل یافته جدید را 2- گاهی ما با ویروس های جدید و خطرناک مواجه میشویم که در دهها سال اخیر هم هیچ ویروس مشابه به آن وجود نداشته مانند همین ویروس آنفولانزای خوکی یا مرغی که هر چند دهه ناگهان با اشکال کاملا متفاوت و خطرناک ظاهر میشوند.

  1. آیا ممکن است تزریق واکسن هم عوارضی داشته باشد؟

سوال بسیار مهمی است زیرا همواره فکر میکنم واکسن به نوعی پیشگیری و رهایی از بیماری است ولی واقعیت این است که حتما باید به علائم و شرائط جسمی خود بعد از تزریق واکسن توجه نماییم و تزریق واکسن هم در مواردی میتواند عوارضی را در پی داشته باشد. و این عوارض معمولا از چند دقیقه بعد از تزریق آغاز شده و تا حداکثر 2 روز ادامه می یابد اما در مواردی ممکن است طولانی تر باشد که در آن صورت نیازمند مراجعه به پزشک میباشد.

  1. چه عوارضی از واکسن آنفولانزای خوکی جدی میباشد و باید به پزشک مراجعه نماییم؟

1- تب بالا 2- تغییر در رفتار و هوشیاری 3- کهیر یا راشها و ضایعات پوستی منتشره 3- عطسه و سرفه مکرر 4- گرفتگی صدا و مشکلات تنفسی 5- ضربان قلب بالا و ضعف شدید بدنی با رنگ پریدگی

  1. چه عوارضی از واکسن فوق ممکن است شایع باشد در حالیکه از اهمیت چندانی برخوردار نمیباشد و نیازی به مراجعه به پزشک نمی باشد؟

در نوع تزریقی: 1- قرمزی، سفتی و تورم و درد مختصر در محل تزریق 2- تب پایین موقت 3- آلرژی موقت از خارش مختصر تا عطسه، سرفه و آبریزش بینی موقت 4- احساس خستگی و کوفتگی مختصر و کوتاه مدت

در نوع اسپری بینی: 1- ابریزش بینی 2- سردرد 3- حالت تهوع و استفراغ مختصر با درد شکم خفیف 4- گلو درد و سرفه کوتاه با مختصر صدای خشن تنفسی

البته باید بدانیم که تمام این عوارض کوتاه مدت و مختصر گاهی ممکن است به عوارض جدی و مهم تبدیل شوند که در ان زمان مراجعه به پزشک ضروری میباشد.

  1. آیا ممکن است این واکسن عوارض ناشناخته داشته باشد؟

از آنجائیکه این واکسن با سرعت بالایی به جهت شیوع گسترده و پیشرونده بیماری تولید گردیده ممکن است اثرات پیشگیرانه و عوارض آن تا اندازه ای متفاوت از سایر واکسنها باشد به همین لحاظ دقت و انتقال اطلاعات ما به مراکز درمانی و بهداشتی از عوارض احتمالی این واکسن و همینطور رعایت نکات ایمنی و پیشگیرانه از ابتلاء به بیماری به رغم تزریق واکسن ضروری میباشد و میتواند نقش مهمی در اصلاح ، تقویت و عرضه بهتر و موثرتر واکسن در تولید ات آتی و آینده داشته باشد.

  1. چه نکته مهمی را ما باید از این بیماری و واکسیناسیون آن به یاد داشته باشیم؟

قدر مسلم در مبارزه با هر بیماری جدید و خطرناک نقش پزشک و بیمار به یک اندازه میباشد زیرا بیمار با تحمل درد و رنج و انتقال آه و ناله به مراکز درمانی و تحقیقاتی ، سلامتی انسانهای دیگر را بواسطه انسانهای دیگر بنام پزشک تضمین می نماید . بعبارتی بیمار ضمن تحمل درد ناشی از بیماری ، خود کانونی برای ارتقاء سلامتی دیگران میباشد زیرا ما پزشکان از پیام شما بیماران میآموزیم تا چگونه دیگران را با بیماری مشابه درمان نماییم و در این مبارزه نفس گیر با بیماریهای ناشناخته چه نیکو است که 1- شما بیمار عزیز تا آنجا که میتوانید به دقت و کامل از بیماری خود و تمام مراحل آن با پزشک خود سخن بگویید و 2- نیکوتر از آن اینکه پزشک معالج با تمام وجود به پای سخن شما بنشیند و از همه آلام شما به خوبی و متانت بشنود زیرا هر کلام بیمار میتواند چراغ هدایتگری برای پزشک در علاج بیماریهای سخت برای هرانسانی دیگر باشد. بنابر این به همه بیماران عزیز توصیه می نمایم در مواجهه با چنین بیماریهایی حتما تمام مراحل بیماری از ابتلاء تا درمان و حتی واکسیناسیون را در دفتری کوچک یادداشت و آنرا برای ارائه به پزشک و حتی آیندگان حفظ نمایید زیرا گاهی نکته ای کوچک در دفتر یادداشت تان میتواند انقلاب بزرگی در درمان و پیشگری از بیماریهای مهم و صعب العلاج برای متولیان بهداشت و درمان باشد. بنابراین اکنون که در آغاز واکسیناسیون آنفولانزای خوکی میباشیم حتما همه جوانب و علائم بعد از واکسیناسیون را به یاد داشته و پزشک خود را از آن مطلع نمایید.


[ جمعه 88/8/22 ] [ 2:0 عصر ] [ JAVAD.R ] [ نظرات () ]
.: Weblog Themes By themzha :.

درباره وبلاگ

دوستدار شما هستم و خرسند از اینکه با شما و در کنار شما هستم ...
موضوعات وب
امکانات وب


بازدید امروز: 13
بازدید دیروز: 67
کل بازدیدها: 1504313