سفارش تبلیغ
صبا ویژن

بهترین و متنوّع ترین تصاویر و موضوعات
در این وبلاگ سعی کردیم تنوّع و زیبایی رو سرلوحه ی کارمون قرار داده و فضای وبلاگ رو از یکنواختی و سادگی دور نگه داریم ، امید که مورد پسند شما عزیزان واقع بشه ... 
آموزش نرم افزار (cool edit)
 در ادامه مطلب :
 
 
آیا تا به حال برای شما پیش آمده که بخواهید صدای خود را در کامپیوتر ذخیره کنید؟ و یا بخواهید کاست مورد علاقه ی خود را به سی دی صوتی تبدیل کنید؟ و یا اینکه صدای ذخیره شده ی خود را با یک موسیقی زیبا میکس کنید؟
یکی از قویترین نرم افزارهای ویرایش صدا ؛cool edit می باشد که به راحتی می تواند شما را در انجام فعالیت های صوتی یاری دهد. ما در این مقاله سعی خواهیم کرد ضمن آشنایی مختصر با محیط این نرم افزار ؛کارهایی که می توان با آن انجام داد را مورد بررسی قرار دهیم . نصب cool edit pro 2.0
آخرین نسخه ای که از این نرم افزار در بازار وجود دارد نسخه cool edit pro 2.0 می باشد .البته شما پس از نصب کامل این نرم افزار می بایست شماره سریال و نام کاربری را نیز وارد کنید تا بتوانید به طور کامل و برای مدت نا محدود از آن استفاده کنید. روش نصب این نرم افزار بسیار ساده است ؛فقط دقت کنید در حین نصب از شما در مورد فرمت های مختلف فایل های صوتی که از آنها پشتیبانی می کند ؛سوال می کند که شما می بایست از لیست موجود فرمت هایی را که مورد نیازتان است انتخاب کنید . برای انتخاب کلیه فرمت ها می توانید بر روی دکمه select all کلیک کنید. اجرای نرم افزار
پس از نصب کامل نرم افزار و اجرای آن ،محیط زیر مشاهده خواهد شد. به طور پیش فرض در این محیط بخش های مختلفی وجود دارد که به طور خلاصه با آنها آشنا می شوید.
tool bars
این قسمت که در بالای پنجره قرار دارد ؛شامل آیکون هایی است که کار آنها ذخیره کردن ،باز کردن صفحه جدید افزودن،یا حذف فایل های صوتی وغیره می باشد.
organizar window
درسمت چپ محیط نرم افزار،با پنجره ی organizar window دیده می شود که در آن بخش های file ،effects و favorites قرار دارند و همانطور که از نام آنها مشخص است از آنها برای فراخوانی فایل های صوتی و همچنین افزودن effect به آنها استفاده می شود .
transport controls
در این قسمت که در سمت چپ پایین صفحه قرار دارد دکمه هایی تعبیه شده که برای کنترل در پخش،عدم پخش ، عقب یا جلو بردن فایل های صوتی و .... کاربرد دارد .
zoom controls
همانطور که از نامش پیداست برای بزرگ یا کوچک کردن محدوده ی دید فایل صوتی در هنگام کار بر روی آن استفاده می شود .معمولا در زمان بریدن و یا افزودن صوت جدید به فایل ،محدوده ی دید را بزرگتر می کنند تا میکس صدا به بهترین وجه انجام شود .
time
در این قسمت می توانید زمان بخشی از فایل که بر روی آن قرار دارید را ببینید . به دلیل اینکه ما هنوز هیچ فایل صوتی را باز نکرده ایم عدد صفر دیده می شود.
selection/view controls
این قسمت در سمت راست پایین صفحه قرار دارد که در آن اطلاعات مربوط به فایل صوتی از جمله زمان کل فایل ،زمان قسمتی که انتخاب شده ، مدت زمان قسمتی که در صفحه دیده می شود و .... نمایش داده می شود.
صفحه کار
اصلی ترین قسمت از صفحه که بعداز فراخوانی و یا ذخیره کردن فایل صوتی مشاهده می شود.
ذخیره کردن صدا از میکروفون یا کاست
به طور کلی برای ذخیره کردن صوت از میکروفون و یا دستگاه ضبط صوت روش کار به یک صورت است؛ فقط با این تفاوت که در هنگام ذخیره ی صدا از میکروفون می بایست کابل میکروفون، به ورودی میکروفون کارت صوتی وصل شود و برای ذخیره صوت از طریق دستگاه ضبط صوت ؛کابل ارتباطی باید به ورودی line کارت صوتی وصل گردد.
پس از برقراری اتصالات فوق ؛ ابتدا در cool edit pro 2.0 باید یک صفحه ی کار جدید ایجاد کنید . برای این کار از منوی فایل مراجعه و گزینه new را انتخاب کنید .پنجره new waveform باز می شود:
در این پنجره باید مشخصات فایلی که می خواهید بسازید مشخص کنید . بهترین کیفیت برای یک فایل صوتی باید دارای مشخصات زیر باشد:
resolution:32_bit(flot)
channels:stereo
sample rate:192000
این نکته را در نظر بگیرید که هر چه بخواهید کیفیت را بالا ببرید حجم فایل صوتی بالاتر خواهد رفت واین موضوع ممکن است برای شما تولید اشکال کند.
همچنین تفاوت بین حالت stereo وmono در این است که در حالت stereo صفحه ی کار شما دارای دو بخش left و right است که باعث بالا رفتن کیفیت می شود به طوری که کلیه ی صداهای موجود در فایل صوتی به طور واضح پخش می گردد . از این حالت برای ساخت فایل های موسیقی که در آن از چند نوع آلت موسیقی استفاده شده به کار می رود . ولی در حالت mono صفحه ی کار فقط دارای یک بخش است که کیفیت پایین تری دارد.
پس از تعیین مشخصات دلخواه روی دکمه ی ok کلیک کنید تا صفحه کار به یک صفحه ی مشکی تغییر کند.
حال در قسمت transport controls با کلیک روی دکمه ی record می توانید صدای ورودی در کامپیوتر را ذخیره کنید . در حین ذخیره سازی مشاهده می کنید که در صفحه کار خطوطی به صورت منحنی نمایان می شود که این خطوط نمایشگر فرکانس صوت ذخیره شده می باشد . پس از اتمام عملیات بر روی دکمه stop کلیک کنید . صفحه کار چیزی شبیه به شکل خطوط منحنی خواهد شد .
حال اگر بر روی دکمه play کلیک کنید صدای ذخیره شده پخش می گردد.
ترکیب دو فایل صوتی با هم
فرض بگیرید که صدای خوتان را توسط میکروفون ذخیره کرده اید و اینک می خواهید یک موسیقی زمینه به صدای خود اضافه کنید. توصیه می کنیم ابتدا موسیقی مورد نظر را ویرایش کرده وسپس آن را به فایل صوتی خود اضافه کنید . برای افزودن موسیقی جدید ابتدا کل فایل صوتی را با زدن همزمان دکمه های ctrl+a انتخاب کنید؛ سپس در قسمتtool bars بر روی یکی از آیکون های زیر (edit the left channels of a stereo waveform و یا edit the right channel of a stereo waveform ) کلیک کنید.
مشاهده می کنید که رنگ قسمت پایین یا بالای فایل صوتی تغییر می کند . حال دکمه delete را بزنید تا قسمت انتخاب شده حذف شود . سپس برای فراخوانی موسیقی برروی دکمه mix paste کلیک کنید.
پنجره mix paste باز می شود .
در این پنجره با کلیک بر روی دکمه select file… موسیقی مورد نظر را انتخاب کنید . سپس با کم یا زیاد کردن volume و کلیک بر روی دکمه ok ، موسیقی را به صدای خود اضافه کنید. در قسمت volume می توانید با غیر فعال کردن گزینه lock left /right ، صدای قسمت بالا یا پایین فایل صوتی را به صورت مجزا تغییر دهید.
قسمت بالا=left
قسمت پایین =right
افزودنeffict
یکی از ویژگی های جالب و مهم cool edit امکان ترمیم و اصلاح فایل های صوتی خراب و بی کیفیت است.
برای استفاده از این امکان در قسمت organizar window وارد بخش effect شوید.
در این بخش لیستی ازeffect هایی که همراه نرم افزار نصب شده اند مشاهده می کنید . شما می توانید effect ها ابتدا توسط ماوس قسمتی از فایل را که نیاز به اصلاح دارد انتخاب کنید ، سپس بر روی یکی از effect ها کلیک کنید تا پنجره ی مخصوص به آن باز شود.(ما در اینجا از لیست amplitude گزینه ی amplify را انتخاب کرده ایم.)
همانطور که ملاحظه می کنید این پنجره از بخش های مختلفی تشکیل شده است. ابتدا بر روی دکمه ی preview کلیک کنید تا تغییراتی که ایجاد می کنید ، همزمان پخش گردد، سپس در قسمت presets با انتخاب یکی از گزینه های موجود تغییرات ایجاد شده را بشنوید. حتما متوجه شده اید که با انتخاب هر گزینه پارامترهای سمت چپ پنجره تغییر می کند . با تغییر مقدار amplification شدت اعمال effect تغییر می کند . هر زمان که احساس کردید بهترین تغییر اعمال شده است بر روی دکمه ok کلیک کنید.
در بعضی از فایل های صوتی هنگامی که فایل شروع به پخش می کند ابتدا صدا بسیار کم است و به مرور خود به خود صدای فایل صوتی افزایش می یابد و یا اینکه هنگام اتمام پخش ، صدا به مرور کم می شود . برای ایجاد چنین تغییری ، قسمتی از ابتدا یا انتهای فایل صوتی را در صفحه کار توسط ماوس انتخاب کنید، سپس در همان پنجره amplify یکی از گزینه های (برای ابتدای فایل) و یا fade out (برای انتهای فایل) را انتخاب کنید. پس از زدن دکمه ok ملاحظه کنید که خطوط منحنی فایل صوتی در ابتدا یا انتها تغییر می کند.
لازم به ذکر است در ترمیم فایل های صوتی قدیمی که دارای خش هستند می بایست با چند نوع effect کمک بگیرید تا بهترین نتیجه را کسب کنید.
حال پس از اینکه تمام تغییرات مورد نظر خود را اعمال کردید می توانیدفایل را با فرمت دلخواه تان خود ذخیره کنید. از معروفترین فرمت هایی که این نرم افزار پشتیبانی می کند می توان به wave،mp3،wma،raw،pcm، و ... اشاره کرد.
تبدیل فایل های سی دی صوتی به mp3
یکی دیگراز ویژگی های مهم نرم افزار cool edit امکان ذخیره سازی فایل های cd_rom قرار داده سپس از منوی فایل گزینه extract audioform cd را انتخاب کنید در پنجره باز شده از فیلد device ، درایو cd را انتخاب کنید. کل فایل های صوتی در قسمت source selection دیده می شوند.با انتخاب تکی یا همگی آنها و تنظیم بخش های دیگر این پنجره ، از جمله نوع cdrom ، سرعت خواندن ، نوع فرمت تبدیل و حتی فراخوانی effect ؛ بر روی دکمه ok کلیک کنید . پس از اتمام تبدیل باید تک تک فایل های باز شده را با فرمت mp3 یا هر فرمت دلخواه با کمک گزینه save as ، بر روی هارد کامپیوتر خود ذخیره کنید .
آشنایی با چند گزینه
trim
اگر بخواهید فقط قسمتی از فایل صوتی که بر روی آن کار می کنید باقی بماند و مابقی حذف شود ، کافیست آن قسمت را توسط ماوس انتخاب و سپس کلیک راست کرده و از منوی فرعی باز شده ، گزینه trim را انتخاب کنید؛ ملاحظه می کنید که قسمت های اضافی حذف می شود .
silence
با این گزینه می توانید قسمتی از فایل صوتی را بدون آنکه از زمان کل فایل کم شود بی صدا کنید . قسمت مورد نظر را در حالت انتخاب قرار دهید و سپس کلیک راست کرده و از منوی باز شده گزینه silence را بزنید.
copy to new
این گزینه برای ایجاد یک فایل جدید از قسمت انتخاب شده به کار می رود . به طوری که به کلیک راست بر روی قسمت انتخاب شده و زدن گزینه copy to new کل قسمت انتخاب شده در یک فایل جدید کپی می شود.
شما می توانید نرم افزار فوق را از سایت زیر به صورت رایگان دانلود کنید:
 

[ جمعه 89/2/17 ] [ 11:15 صبح ] [ JAVAD.R ] [ نظرات () ]
.: Weblog Themes By themzha :.

درباره وبلاگ

دوستدار شما هستم و خرسند از اینکه با شما و در کنار شما هستم ...
موضوعات وب
امکانات وب


بازدید امروز: 170
بازدید دیروز: 245
کل بازدیدها: 1506590